‘Maak van verkeersveiligheid een nationale prioriteit!’ Dat was de oproep van de Verkeersveiligheidscoalitie in 2017. En met resultaat: het kabinet Rutte III heeft er opvolging aan gegeven. Een nieuw Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) 2030 met negen waardevolle prioriteiten en substantiële investeringen volgden. Tegelijkertijd is het tij helaas nog lang niet gekeerd. Sterker nog: het aantal verkeersdoden stijgt en ligt met 661 mensen in 2019 beduidend hóger dan vier jaar ervoor, bij onze eerste oproep. Het aantal mensen dat ernstig gewond raakt in het verkeer is inmiddels zelfs gestegen tot méér dan 21.000, ieder jaar weer. Velen houden daar de rest van hun leven grote beperkingen en pijn aan over. De maatschappelijke kosten van verkeersongevallen bedragen 17 miljard euro per jaar. De druk op de acute en langdurige zorg is groot. En intussen groeien de bevolking en de mobiliteit door…
Om écht effectief te zijn, moet het nieuwe kabinet en een nieuwe Tweede Kamer stevig doorpakken op terreinen waar alléén de rijksoverheid effectief het verschil kan maken. Dat leidt tot drie dringende oproepen:
De Verkeersveiligheidscoalitie heeft het Manifest Verkeersveiligheid uit 2017 geactualiseerd en opnieuw aan het kabinet en de Tweede Kamer aangebonden. Dit geactualiseerde Verkeersveiligheidsmanifest biedt concrete aanknopingspunten voor een succesvol en samenhangend verkeersveiligheidsbeleid op weg naar een afname van 50% van het aantal verkeersdoden in 2030 en nul verkeersdoden in 2050. Een gezamenlijke inzet van overheden, maatschappelijke organisaties, bedrijfsleven en wetenschap is nodig om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. In dit manifest benoemt de Verkeersveiligheidscoalitie de oplossingsrichtingen die naar onze mening integraal moeten worden uitgevoerd om op koers te raken voor genoemde doelstellingen.
Verkeersveiligheidscoalitie – Oproep voor nieuw Kabinet (2021)