Het wordt steeds drukker in de steden. Het valt niet mee om steden goed bereikbaar te houden èn prettig om in te wonen en verblijven. Gelukkig wordt er steeds meer gefietst. Maar ook op de fietspaden wordt het steeds drukker. De afgelopen jaren zijn er meer verschillende soorten fietsen en andere kleine vervoersmiddelen bijgekomen. Die gaan vaak sneller of zijn groter. Denk maar aan snelle e-bikes, grote bakfietsen, scooters. Het gevolg: opstoppingen, irritatie en onveilige situaties.
De stad is van iedereen. Tegelijkertijd is het onmogelijk om overal in die stad iedereen tevreden te stellen als het gaat om de kwaliteit van de openbare ruimte, de leefbaarheid, verkeersveiligheid en de bereikbaarheid. Dat vraagt om keuzes bij de (her)inrichting van de openbare ruimte: keuzes op verschillende schaalniveaus en keuzes waarbij je integrale afwegingen moet maken. Hoe doe je dat?
Het resultaat is de ontwerpmethodiek ‘Verkeer in de Stad’. De methodiek is toegepast in Groningen, Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en Tilburg. De methodiek sluit aan bij initiatieven zoals Duurzaam Veilig III en het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) en is toepasbaar onder de huidige wet- en regelgeving.
Er zijn altijd meerdere keuzes om straten in te richten. Verkeer in de Stad helpt bij het gestructureerd maken van die keuzes. In praktijk betekent het vaak dat je meer ruimte zal bieden aan verblijven, lopen, fietsen en lichte motorvoertuigen zoals de e-bakfiets of snorscooter, en minder aan de auto. Dat kan inhouden dat de auto minder hard mag, dat de auto een rijstrook of rijrichting verliest, of dat de auto te gast is in een smallere straat. Het kan ook ertoe leiden dat het aantal parkeerplekken op straat afneemt. Het betekent ook dat je op andere plekken juist bewust kiest voor het goed faciliteren van hoofd-ontsluitingsroutes voor auto, bus en vrachtverkeer. De methodiek is in essentie beleidsneutraal, maar vraagt om keuzes en zal in praktijk vaak leiden tot heel bewuste herverdeling van ruimte.
In de ontwerpmethodiek Verkeer in de Stad leggen we een nieuw fundament, met nieuwe grondslagen voor ontwerp. Verkeer in de Stad is een methodiek waarbij je eerst vanuit de gewenste ruimtelijke kwaliteit en vervolgens vanuit de gewenste verkeersafwikkeling je uitgangspunten in kaart brengt, op beleidsniveau, structuur- en netwerkniveau. Veiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid krijgen elk aandacht. De methodiek biedt een procesmatige benadering van inrichtingsvraagstukken, en ook handvatten voor het vormgeven van die inrichting. We behandelen hierna enkele principes van de methodiek.
De ontwerpmethodiek ‘Verkeer in de Stad’ (VidS) is in opdracht van de ANWB ontwikkeld in samenwerking met Mobycon, Awareness, Ben Immers Advies en Bart Egeter Advies. Gemeenten kunnen zelf met de methodiek aan de slag. Hieronder vindt u het rapport met de ontwerpmethodiek. Dit rapport is de opvolger van het rapport dat in 2016 verscheen. Het is een aanscherping op de methodiek op basis van leerpunten uit de pilots in onder meer Rotterdam, Den Haag, Amsterdam en Tilburg.
Meer informatie over verkeer in de stad.
Terug naar overzicht